Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Plantum, afgelopen donderdag 22 september, werd East-West Seed winnaar van de eerste Plantum CSR aanmoedingsprijs.
Groeien, ondanks de droogte
Het winnende project: East-West Seed's 'Grow-with-the-drought' campagne, is erop gericht om Thaise rijstboeren te helpen bij een overstap naar groenten die minder water nodig hebben dan rijst.
De jury, die bestond uit Anne ten Brummelhuis van MVO Nederland, Jan Bom, hoofdredacteur van P+ People Planet Profit en Aad van Elsen, erelid van Plantum, kenden East-West Seed een hoge score toe omdat er gekeken wordt naar oplossingen voor serieuze problemen.
East-West Seed werkt samen met de Thaise overheid om boeren te helpen bij overschakeling naar andere, minder water-intensieve gewassen, om zo ondanks de aanhoudende droogte als gevolg van El Niño een goede oogst te kunnen realiseren. Het motto? Grow with the Drought.
Het motto? Grow with the Drought.East-West Seed Thailand heeft voor getroffen boeren zeven nieuwe groentevariëteiten geïntroduceerd, die zijn ontwikkeld voor de lokale omstandigheden. Deze groenten zijn bij uitstek geschikt om de water-intensieve gewassen zoals rijst, cassave en suikerriet te vervangen. Om de overstap naar de nieuwe gewassen makkelijker te maken, is de ‘Cope-with-the-drought Magic Box’ (vrij vertaald uit het Thais) ontwikkeld. De box bevat informatie over het watergebruik, teeltinstructies, een CD met video’s van boeren die met succes zijn overgestapt en kleine proefzakjes met zaden van de zeven gewassen.