East-West Seed wint eerste Plantum CSR aanmoedingsprijs

East-West Seed wint eerste Plantum CSR aanmoedingsprijs

Geschreven door Lianne op 26-09-2016


Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Plantum, afgelopen donderdag 22 september, werd East-West Seed winnaar van de eerste Plantum CSR aanmoedingsprijs. 

Groeien, ondanks de droogte
Het winnende project: East-West Seed's 'Grow-with-the-drought' campagne, is erop gericht om Thaise rijstboeren te helpen bij een overstap naar groenten die minder water nodig hebben dan rijst. 

De jury, die bestond uit Anne ten Brummelhuis van MVO Nederland, Jan Bom, hoofdredacteur van P+ People Planet Profit en Aad van Elsen, erelid van Plantum, kenden East-West Seed een hoge score toe omdat er gekeken wordt naar oplossingen voor serieuze problemen. 

East-West Seed werkt samen met de Thaise overheid om boeren te helpen bij overschakeling naar andere, minder water-intensieve gewassen, om zo ondanks de aanhoudende droogte als gevolg van El Niño een goede oogst te kunnen realiseren. Het motto? Grow with the Drought.

Het motto? Grow with the Drought. 
East-West Seed Thailand heeft voor getroffen boeren zeven nieuwe groentevariëteiten geïntroduceerd, die zijn ontwikkeld voor de lokale omstandigheden. Deze groenten zijn bij uitstek geschikt om de water-intensieve gewassen zoals rijst, cassave en suikerriet te vervangen. Om de overstap naar de nieuwe gewassen makkelijker te maken, is de ‘Cope-with-the-drought Magic Box’ (vrij vertaald uit het Thais) ontwikkeld. De box bevat informatie over het watergebruik, teeltinstructies, een CD met video’s van boeren die met succes zijn overgestapt en kleine proefzakjes met zaden van de zeven gewassen.



Overige Inzendingen
Bayer maakt het alweer tien jaar lopende project ‘een schooltuin voor de basisschool’ van Guus Droesen in het Limburgse Leudal, mede mogelijk. Ook heeft Bayer ter ere van de Dag van de Kinderen in China uniformen gedoneerd aan een school. Gipmans Planten is het eerste bedrijf in de zaadsector die met een ISO 26000 Zelfverklaring het bedrijf heeft doorgelicht op duurzaamheid. Het is een vrijwillige manier om inzichtelijk te maken wat er al is gebeurd, en vooral welke nieuwe stappen gezet moeten worden om de bedrijfsvoering en de producten verder te vergroenen.

Waarom deze prijs?
De Plantum CSR-aanmoedigingsprijs heeft als doel leden van Plantum te motiveren om over hun activiteiten te communiceren en op die manier van elkaar te leren. Transparantie is een vast onderdeel van CSR, juist om elkaar te inspireren, stimuleren en enthousiasmeren.

Het Nominatiedossier voor deze award werd opgesteld door KRUKX essential communications. 

Terug naar nieuwsoverzicht