JODT 'In de spotlights: Marit Nieboer-Klapwijk'
Geschreven door Janneke Nijssen op 03-08-2016
In de deelrubriek JODT ‘In de spotlights…’ vandaag een interview met onze partner Marit Nieboer-Klapwijk van Puur Mart.
Marit werd 27 jaar geleden geboren tussen de kassen in Monster: “Mijn vader is een tuinder uit hart en nieren, en al van jongs af aan ben ik in contact met de tuinbouw. Toen ik heel klein was wilde ik graag juffrouw worden om de wereld te verbeteren. Het leek me het meest logisch om dan juf te worden en kleine kinderen een heleboel te kunnen leren, maar naarmate ik ouder werd begon de tuinbouw me steeds meer aan te spreken en zag ik dat hier ook mogelijkheden waren om de wereld een beetje mooier te maken”, vertelt Marit.
Verkopen langs de weg
“Toen ik een jaar of 14 was, had mijn vader een proefkas waar verschillende soorten ‘test’ groenten werden gekweekt. Dat waren bijvoorbeeld oranje tomaten en ook de ‘Santa’, die nu beter bekend is al de snacktomaat. De groenten die overbleven ben ik op een gegeven moment samen met mijn broertjes en zusje langs de weg gaan verkopen. Dat liep als een trein! Van buren – ook allemaal tuinders – kregen we hun groenten om het aanbod uit te breiden en we hadden echt een groep vaste klanten. Dat varieerde van gepensioneerde tuinders tot mensen uit Den Haag die via via bij ons terecht waren gekomen”, vertelt Marit vrolijk.
'De wereld achter de glazen van de kas laten zien'
Wereld achter de glazen“De mensen die bij ons aan de kraam kwamen, stelden altijd een heleboel vragen. Ze waren benieuwd hoe de groenten groeiden, hoe de kas er van binnen uit zag, hoe de groenten werden gekweekt en ga zo maar door. Veel van hen hadden geen idee hoe het er aan toe ging in de kas. Pas vanaf dat moment raakte ik écht geïnteresseerd in de tuinbouwsector. Ik wilde (en wil nog steeds!) zoveel mogelijk mensen ‘de wereld achter de glazen’ laten zien. We kregen mijn vader zelfs zo ver dat we rondleidingen mochten geven in de kas”, vervolgt Marit haar verhaal.
Tomaat in een machine“Toen kwam het moment dat ik een hbo-studie moest kiezen. Juffrouw worden wilde ik niet meer, maar alle tuinbouwopleidingen vond ik ook niks. Deze waren voornamelijk gericht op telen, en daar wist ik wel genoeg van, als tuindersdochter, vond ik. Ik wilde een soort ambassadeur worden voor de tuinbouw en mensen met de sector verbinden. Uiteindelijk koos ik voor de opleiding Small Business & Retail Management aan de Haagse Hogeschool. Daar kwam ik in contact met mensen die helemaal niks hadden met de tuinbouw. Als ik had gezegd dat een tomaat in een machine wordt gemaakt, hadden ze me gelooft. De opleiding was voornamelijk gericht op marketing en elke kans die ik had om de tuinbouw daarbij te betrekken, nam ik met beide handen aan.”.
'Laat me raden, je doet nog steeds iets met tomaten?'
Persoonlijke missie
Voor haar afstudeerstage schreef Marit een strategische marketingplan voor het tomatenmerk ‘Vitalientje’ en zo werd ‘tomatenmarketing’ haar specialiteit: “Tomaten komen op de een of andere manier steeds weer op mijn pad. Grappig feitje: ik vond tomaten tot mijn achtste helemaal niet lekker! Dat veranderde toen mijn vader ze ging telen. Vandaag de dag zie ik het als mijn persoonlijke missie om iedereen die zegt dat ‘ie geen tomaten lust, tomaten te laten eten. Deze groente – of fruit, altijd een leuke discussie! – is super veelzijdig. Als ik nu oud-klasgenoten tegen kom, hoor ik altijd ‘laat me raden, je doet nog steeds iets met tomaten’, dat zie ik als een groot compliment.”.
Puurmart
In 2013 startte Marit daarom haar eigen bedrijf ‘Puur mart’. “Mart is niet alleen hoe ik word genoemd door vrienden en familie. Het is tevens het Engelse woord voor markt. Marketing en communicatie in de puurste vorm, dat is waar ik me nu bezig hou. Een eigen bedrijf beginnen was altijd al een droom! Daarnaast is het heel fijn om eigen baas te zijn, want door fysieke beperkingen kan ik helaas geen normale werkdagen draaien. Ik heb nu een aantal kleine projecten waar ik vooral veel ‘denkwerk’ kan doen. Ook super leuk!”.
Sparringspartner
En zo is Marit sinds een aantal maken sparringpartner bij KRUKX en helpt zij onder andere Janneke met het opzetten van een aantal interne projecten. “Ik denk mee over de invulling van projecten en de uitvoering laat ik aan Janneke- en/of Lianne over. Win-win situatie! Ik kan op deze manier blijven doen wat ik leuk vind, maar hoef geen lange werkdagen te maken.”, legt Marit uit.
KRUKX is heel blij met de bijdrage die Marit levert en hoopt dat zij dit nog een lange tijd kan blijven doen.
Tomaten tips van Marit
- Tomaten bewaar je niet – ik herhaal – niet in de koelkast ☺
- Met een goede tomaat (bijvoorbeeld sunstream of honingtomaatjes) heb je geen recept nodig
- Toch een lekker recept nodig? Je kunt heerlijke pastasaus maken van tomaten die je anders misschien zou weggooien (zonde!) Je hebt nodig voor een flinke portie saus: 1 kilo tomaten, 2 (punt)paprika’s, een ui en veel knoflook. Voeg daar tijm, rozemarijn, balsamicoazijn en wat zout en peper aan toe en laat het in de oven op 160 graden een uurtje zacht worden. Daarna alles in de blender en klaar is kees.
Deel dit bericht via:
Terug naar nieuwsoverzicht