Nederlands collectief onderzoekt mogelijkheden voor lokale teelt.
De bittergourd, een Aziatische bitter smakende komkommerachtige groente met een knobbelige schil, is volgens verschillende voedingsonderzoeken heilzaam tegen obesitas en diabetes type2.
Een Nederlands collectief van Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland, bedrijven en wetenschappelijke instellingen onderzoekt welke bittergourd rassen de beste verhouding van bioactieve inhoudsstoffen hebben en hoe we die hier kunnen produceren.
Hogeschool Dronten (CAH Vilentum), Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN- Bio Center), onderzoeksbedrijf Fytagoras B.V. en zaadveredelingsbedrijf East-West Seed Company maken lokale teelt van de tropische groenten in Nederlandse kassen mogelijk in samenwerking met een teler in Flevoland. Daarnaast wordt gevriesdroogde bittergourd uit Thailand gescreend.
In deze fase zal het collectief inhoudsstoffen in verschillende lokaal geteelde en Aziatische bittergourds onderzoeken. Op basis van dit onderzoek hoopt men de verschillen tussen rassen en hun preventieve werking tegen obesitas en diabetes type2 te kunnen vaststellen. In een vervolgfase zullen teeltprotocollen worden opgesteld om lokaal en economisch verantwoord te kunnen produceren.
Geïmporteerde bittergourd is in Nederland in beperkte mate verkrijgbaar bij toko’s, en onder verschillende namen bekend: naast bittergourd wordt hij ook wel karela; sopropo; fukwa en momordica genoemd. De groente is vanwege de bittere smaak niet populair bij West Europeanen, maar ook daar werkt de groep aan.
Als we straks weten welke bittergourd de beste werking heeft, willen we consumenten helpen om bittergourd lekker te kunnen bereidenKarin Senf, projectleider Innovatie & Investeringsbevordering bij Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland licht toe: “ Als we straks weten welke bittergourd de beste werking heeft, willen we consumenten helpen om bittergourd lekker te kunnen bereiden. Pascal Jalhay van de Marfo Food Group heeft ons al verrast met enkele heerlijke gerechten. Die recepten zullen we straks ook beschikbaar stellen voor de consument.”