Janneke ontdekt de tuinbouw: Interview Kromkommer "Het zou mooi zijn als Kromkommer niet meer hoeft te bestaan”
Geschreven door Janneke Nijssen op 11-03-2016
Janneke werkt sinds december voor KRUKX en heeft geen achtergrond in de
tuinbouwsector. In haar rubriek ‘Janneke ontdekt de tuinbouw’ neemt
ze met haar frisse, nieuwsgierige en leergierige blik een kijkje in de sector
om deze beter te leren kennen. Want wat maakt deze sector zo leuk?
Afgelopen
maandag ging Janneke nieuwe soepsmaken proeven bij
Kromkommer en had ze na
afloop een interview met medeoprichter Chantal Engelen en 'Krommie' Jill Overmaat.
Jill deelt soep uit tijdens de proefsessie (foto door Laura Lee Huisman)
Jill: “Zoveel impact maken dat we straks niet meer hoeven te bestaan, dat zou heel mooi zijn."
Krom.. wat?
Even uitleggen. Kromkommer is een in 2012 bedachte start-up van Chantal Engelen,
Lisanne van Zwol en Jente de Vries. 5-10% van het groente en fruit in Nederland
wordt afgekeurd vanwege hun 'looks' en overproductie. Met de smaak en kwaliteit
is niets mis, maar toch belanden ze op de afvalberg, als veevoer of in de
biovergister. Kromkommer zorgt er daarom voor dat deze groente weer bij de
consument op het bord belandt. Hun motto? Krom is het nieuwe recht.
Crowdfunding
In 2014 hield Kromkommer een
crowdfundingactie om geld in te zamelen om
hun eigen no-waste soep op de markt te brengen. “Crowdfunding lijkt een makkelijke manier van financieren, maar is hard werken. We waren er 24/7 mee bezig. Het was gelijk een
heel gericht marktonderzoek, waardoor we konden toetsen of ons product zou aanslaan, en dat deed het!”, zegt Chantal trots.
Inmiddels produceert Kromkommer vier smaken: rode biet, tomaat, wortel en courgette. De huidige
tomatensoep wordt gemaakt van een groot percentage snoeptomaatjes en gewone
tomaten. Om zoveel mogelijk ‘verloren’ groenten te kunnen redden, wil
Kromkommer twee aparte smaken maken. Eén met snoeptomaatjes en één met gewone
tomaten. Die laatste mochten de soeptesters (waaronder ik dus!) afgelopen
maandag proeven.
Chantal aan het woord tijdens de proefsessie
Krommunity laten proeven
Kromkommer vindt het belangrijk dat de nieuwe soep door hun ‘Krommunity’ – een netwerk van
telers, winkels, horeca en consumenten (fans!) - wordt getest. "De
Krommunity zorgt er uiteindelijk voor dat de gekke groente daadwerkelijk gered
kunnen worden. Wie kunnen we dan beter vragen om onze nieuwe soepen te
proeven?", aldus Chantal.
Naast tomatensoep proeven we ook pompoensoep. Veel pompoenen worden afgekeurd vanwege
hun formaat. De meningen over de pompoensoep zijn verdeeld; de één vindt ‘m
heerlijk en de ander mist de smaak van pompoenen. Deze soep heeft nog even tijd
om zich verder te ontwikkelen: “De soep heeft een oosters tintje, dat kan even
wennen zijn. Naar verwachting is ‘ie dit najaar te koop.”, vertelt Jill.
Pompoensoep testen.
“Zijn die groenten zo
gekweekt?”
Als de naam
‘Jill Overmaat’ je iets zegt, kan dat kloppen. Van onder andere haar hand, komt het boek
‘Koken met restjes is leuk!’ (ook een crowdfunding project!). Sinds 2015 werkt ze voor
Kromkommer. “Ik ben verantwoordelijk voor marketing, communicatie en design. Op
een positieve manier vertellen wij het verhaal van de gekke groenten. Zo stonden we
in februari in de Markthal in Rotterdam met een Gekke Groente Museum. Daar werd
ons vaak gevraagd of de groenten in het museum zo waren gekweekt, maar dat is
wat de natuur doet”, zegt Overmaat lachend.
Niet meer hoeven bestaan
“De visie van Kromkommer? We werken hard om zoveel mogelijk impact te maken zodat
uiteindelijk de voedselketen verandert. Een wereld zonder voedselverspilling
waardoor Kromkommer eigenlijk niet meer hoeft te bestaan. Dat klinkt gek, maar
als dat lukt houdt het in dat gekke groenten niet meer gek zijn en dat
overproductie niet meer bestaat.", aldus Jill.
Tips voor
andere (food) start-ups die hebben de dames ook. “Vertel je verhaal zo concreet
mogelijk aan je doelgroep.”, zegt Chantal. “En wees niet bang om gewoon te doen. Blijf niet rondlopen met alleen
goede ideeën, voer ze ook uit. Daar leer je het meest van!”, vult Jill haar
aan.
Groepsfoto van proefsessie 2. Rechtsvoor zit Janneke. (Foto door Laura Lee Huisman).
Deel dit bericht via:
Terug naar nieuwsoverzicht