Janneke ontdekt de tuinbouw: “Waarom investeren Nederlandse bedrijven in de Fruit Logistica?”

Janneke ontdekt de tuinbouw: “Waarom investeren Nederlandse bedrijven in de Fruit Logistica?”

Geschreven door Janneke Nijssen op 12-02-2016


Met zo’n 300 exposanten was Nederland ook dit jaar weer één van de grootste deelnemende landen van de Fruit Logistica in Berlijn. Maar waarom investeren Nederlandse bedrijven jaarlijks zoveel geld en tijd in Europa’s grootste beurs op het gebied van verse groenten- en fruit? 

Daarover sprak Janneke voor haar rubriek 'Janneke ontdekt de tuinbouw' vorige week op de beurs met een aantal Nederlandse bedrijven. 

Rijk Zwaan: "Het belangrijkste voor ons is het onderhouden van bestaande relaties"

Ons kent ons 
Steven van Paassen is communicatie manager bij Rijk Zwaan: “Dit is ons tiende jaar op de beurs. We hebben een mooie standplaats naast twee ingangen en mensen weten ons hier te vinden. De Fruit Logistica is bij uitstek dé plek om mensen te ontmoeten. Bekenden, maar het liefst ook niet mensen. Dat is best lastig, want het is na al die jaren een beetje een ‘ons kent ons’- cultuur geworden. Het belangrijkste voor ons deze dagen is het onderhouden van bestaande relaties”. 

Yvette de Schepper communicatie medewerker van Koppert Biological Systems beaamt dat het ook voor Koppert, die dit jaar voor de zesde keer deelneemt aan de beurs, een ‘ons kent ons’- cultuur is. “We ontmoeten nieuwe klanten, maar voornamelijk bestaande klanten. We koppelen elk jaar doelstellingen aan de beurs, en die verschillen per collega. De één gaat de hele beurs over, terwijl de ander alle dagen gesprekken voert met - potentiële - klanten. Vooral het wereldje van de distributeurs is voor ons iets ‘nieuws’. Dit jaar hebben we daarin nieuwe gesprekspartners gezocht en gelukkig weten de distributeurs onze stand ook steeds beter te vinden”. 

 

Nieuwe klanten 

Popvriend Andijk was dit jaar voor de tweede keer aanwezig op de Fruit Logistica. “De beurs heeft ons vorig jaar direct nieuwe klanten opgeleverd. Toch hebben we niet meteen na de beurs al besloten om ook dit jaar weer te gaan. Daarvoor hebben we twee keer geëvalueerd. Een keer net na de beurs en nog eens in juli. Hopelijk is onze deelname dit jaar ook weer succesvol!”, aldus Lara Timmerman, CEO van het bedrijf. 

Innovation Award 
Elk jaar wordt op de beurs een Innovation Award uitgereikt. Onder andere ‘Enjoya’ (een rood-geel gestreepte paprika van HarvestHouse) was genomineerd voor deze prijs. “De nominatie is voor ons een leuk extraatje dit jaar”, vertelt Robert Grootscholte van 4EverGreen, een telersbedrijf dat is aangesloten bij HarvestHouse. “Verder is de Fruit Logistica is drie dagen lang praten, praten en nog meer praten. Ideaal om je netwerk te onderhouden”, aldus Grootscholte. De tweekleurige paprika heeft overigens niet de eerste prijs gewonnen, maar wel de derde. De eerste prijs ging naar Genuine Coconut.

Terug naar nieuwsoverzicht