You are my chance to change the world

You are my chance to change the world

Geschreven door Lianne van der Kruk op 12-05-2014


Met die uitspraak verwoordde Matt Wallaert tijdens TEDX Utrecht de inspiratie die ik in de Nederlandse tuinbouw vind.

Het is 12 mei 2014. Een gewone maandag. Maar voor mij wel heel anders dan 5 jaar geleden.

12 mei 2009 was mijn eerste dag als zelfstandig ondernemer. Ik had de oprichtingsakte voor KRUKX getekend en ik begon. Zonder plan, maar met een streven. Een streven om het te rooien zonder baas. Het liefst door waarde te creëren, echt iets bij te dragen. Lekker vaag.

Ik deed maar gewoon. Beleefde veel dalen (geen werk) en af en toe een piek (een klus! Yes!). M’n streven naar onafhankelijkheid was mooi, maar om ‘t zakelijk te maken had ik richting nodig. En het gebrek aan inkomsten vrat aan me. Vooral aan m’n zelfvertrouwen. Crisis en de vage wens om ‘wat anders’ maakten het me niet makkelijk. Af en toe deed ik een klus op bekend terrein, bij mijn oude werkgever. Maar ik wilde meer dan geld verdienen. Was op zoek naar zingeving – Marketing 3.0 noemde iemand dat ooit.

Bij Rabobank Westland vond ik in onverwachte hoek de inspiratie die ik zocht. Terug bij mijn Westlandse roots – die ik met 18 jaar voor altijd achter me dacht te laten – ontdekte ik het belang van de Nederlandse tuinbouw voor de wereld.

  • Ik ontdekte dat Nederlandse tuinbouw kennis en innovatiekracht belangrijk is voor internationale voedselvraagstukken. 
  • Ik ontdekte dat de tuinbouw voorop loopt als het gaat om milieuvraagstukken. Het terugdringen van water & energieverbruik. 
  • Ik ontdekte hoe belangrijk de tuinbouw is voor gezonde voeding en ik raakte geïnspireerd door voeding als bron van gezondheid. 
  • Ik ontdekte hoezeer de gezonde, lekkere, en mooie producten die de tuinbouw produceert worden ondergewaardeerd. Door de retail en door de consument. 
  • En ik ontdekte hoe belangrijk communicatie en strategie zijn in bovengenoemde uitdagingen voor de tuinbouw. Essentiële communicatie noem ik dat: Communicatie vanuit de kern, de belangrijkste drijfveer van een bedrijf en haar mensen. Essentiële communicatie is erop gericht te inspireren in alle doelgroepen: Medewerkers en Aandeelhouders, Overheden, Retail,  Consumenten, en andere belanghebbenden. Effectief, inspirerend communiceren is nodig om de potentie van mens & product te maximaliseren en te realiseren. Eruit halen wat erin zit dus. 

KRUKX helpt bij het verwoorden van de drijfveren van een bedrijf. De ‘WHY, HOW en WHAT’ uit de Golden Circle van Simon Sinek ( bekijk hier de video). En KRUKX helpt bij het omzetten daarvan de organisatiestrategie of in communicatie projecten. Zo help ik bedrijven in een sector waarin ik geloof om op een inspirerende manier te communiceren. Om bedrijven of consumenten aan zich te binden en meerwaarde te creëren.

Ik geloof dat tuinbouwbedrijven op deze manier nog meer kunnen bijdragen aan: 
  • een betere wereld voedselsituatie 
  • wereldwijde verduurzaming van productie van voedsel
  • bewustwording en uitnutting van voeding als bron van gezondheid
  • en aan de juiste waardering van het product van de Nederlandse tuinbouw

De Nederlandse tuinbouw is ‘hot’. Sector van de toekomst. De sector van mijn toekomst. En dat geeft mij elke dag opnieuw plezier, inspiratie en voldoening. De Nederlandse tuinbouw is mijn “Chance to Change the world”.

Terug naar nieuwsoverzicht